با توجه به نوسانات ارز لطفا جهت خرید سیستم با ما تماس بگیرید

لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر؟ کدام را بخریم؟

لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر؟ کدام را بخریم؟

تصمیم گیری در مورد اینکه لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر برای بسیاری از افراد کار چندان ساده ای نیست. مخصوصا وقتی صحبت از خرید کامپیوتر برای مدارس به میان می آید انتخاب سخت تر می شود. زیرا افراد زیادی قرار است از آن استفاده کنند. قبل از اینکه برای خرید یک سیستم هزینه کنید باید بدانید کدام برای کار شما مناسب تر است. به طور کلی دو نوع کامپیوتر وجود دارد که عبارتند از کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ. اگر نمی دانید کدامیک برای کار شما مناسب تر است ابتدا باید مشخصات، مزایا و معایب هر کدام را بدانید. پس از مطالعه کامل این راهنما شما می توانید بهتر تصمیم بگیرید که چه سیستمی باید انتخاب کنید.

لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر؟ کدام را بخریم؟

 10 تفاوت کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ

برای اینکه بتوان به این نتیجه رسید که لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر ابتدا باید کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ را با هم مقایسه کرد. در ادامه برای کمک به تصمیم گیری شما این دو نوع کامپیوتر را از جوانب مختلف با هم مقایسه خواهیم کرد.

تفاوت های کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ

مقالات استوک لند : فرق رم لپ تاپ و کامپیوتر چیه

  • سرعت
    کامپیوتر رومیزی سرعت بیشتری نسبت به لپ تاپ دارد. البته این موضوع به مشخصات سخت افزاری کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ نیز بستگی دارد. هرچه از نظر سخت افزاری قوی تر باشند سرعت بیشتری خواهند داشت.
  • مشخصات فنی
    هنگام خرید مینی کیس برای مدارس باید به یک سری مشخصات فنی توجه نمایید که عبارتند از نوع پردازنده، مادربرد، Ram، فضای ذخیره سازی، کارت گرافیک، اندازه صفحه نمایش، پورت های USB. علاوه بر مشخصات فنی باید به موارد جانبی مثل کیبورد و موس کامپیوتر نیز دقت کرد.
  • نوع پردازنده
    CPU یا پردازنده مغز هر کامپیوتری است. به طور کلی، CPU یک کامپیوتر بزرگتر از CPU لپ تاپ است. علاوه بر بزرگی از قدرت پردازش بالاتری نیز برخوردار می باشد. نکته جالب تر اینکه جدیدترین CPU هایی که به بازار عرضه می شوند ابتدا برای کامپیوترهای رومیزی تولید می شوند.
  • مادربورد
    یکی از قطعات بسیار مهم هر کامپیوتری مادربرد آن است. مادربردهای لپ تاپ سفارشی ساخته می شود به گونه ای که هر مادربرد تنها روی لپ تاپ خاصی قابل استفاده است. اما مادربردهای کامپیوتر رومیزی معمولا به اندازه مادربرد لپ تاپ خاص نیستند به همین روی کامپیوترهای مختلفی می توان از آنها استفاده کرد. این موضوع باعث شده تا مادربرد رایانه رومیزی پرطرفدارتر از مادربرد لپ تاپ باشد. پس اگر در آینده قصد دارید کامپیوتر خود را ارتقا دهید و از قطعات پیشرفته تری در ان استفاده کنید اما نمی دانید لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر، بهتر است به سراغ خرید رایانه رومیزی بروید. لپ تاپ گرچه ممکن است باکلاس تر از مینی کیس برای مدارس به نظر برسد اما قابلیت ارتقا کمتری دارد.
  • رم
    قدرت اجرای برنامه ها به RAM کامپیوتر شما بستگی دارد. زمانی که قصد خرید کامپیوتر را دارید و می خواهید بدانید لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر حتما باید به مقدار RAM آن توجه نمایید. اینکه حافظه RAM دستگاه شما چقدر است و تا چه حد قابلیت ارتقا دارد موضوع بسیار مهمی است زیرا اجرای همزمان برنامه ها رابطه مستقیمی با میزان RAM دارد. برای رفع نیازهای روزانه یک کامپیوتر یا لپ تاپ با 4 تا 8 گیگابایت رم کافی است اما طراحان دیجیتال و همچنین گیمرها باید کامپیوتر یا لپ تاپی با 16 تا 32 گیگ رم انتخاب کنند. از نظر مقدار رم لپ تاپ یا کامپیوتر تفاوت چندانی با هم ندارند.
  • گرافیک
    برای تصمیم گیری در مورد اینکه لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر باید نوع کارت گرافیک رایانه خود را نیز بررسی کنید. هرچه کارت گرافیک کامپیوتر شما بهتر باشد برنامه ها سریع تر اجرا می شوند. اگر برایتان سرعت اجرای برنامه ها خیلی مهم است باید حتما کامپیوتری خریداری نمایید که کارت گرافیک قدرتمندی داشته باشد. از نظر کارت گرافیک تفاوت چندانی بین لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی وجود ندارد. اما بهتر است قبل از خرید حتما سراغ لپ تاپ یا رایانه رومیزی بروید که نسبت به قیمتش کارت گرافیک قوی تری دارد.
  • فضای ذخیره سازی
    یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید لپ تاپ یا کامپیوتر برای مدارس باید آن را در نظر داشته باشید. از نظر فضای ذخیره سازی، لپ تاپ ها بهتر از رایانه رومیزی هستند زیرا فضای ذخیره سازی جمع و جور تری دارند. اما در صورتی که برای آموزش نیاز به فضای ذخیره سازی زیادی دارید می توانید به جای لپ تاپ از مینی کیس برای مدارس استفاده کید.
  • اندازه نمایشگر و رزولوشن
    انتخاب اندازه صفحه نمایش تصمیم سخت و بسیار مهمی است. اندازه صفحه نمایش لپ تاپ معمولا بین 12 تا 20 اینچ متغیر است. اینکه استفاده از صفحه نمایش کوچک لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر با صفحه نمایش بزرگ کاملا به هدف شما بستگی دارد. برای فضای مدارس به دلیل اینکه قصد حمل کامپیوتر را ندارید و از طرفی قصد دارید برای آموزش از آن کامپیوترها استفاده شود خرید کامپیوتری با صفحه نمایش بزرگ بهتر است. از طرف دیگر، اگر در هنگام آموزش کیس کامپیوتر به دلایلی خراب شد میتوان کیس دیگری را به آن وصل کرد.
  • پورت های usb
    یک رایانه رومیزی تعداد اسلات ها و پورت های USB بیشتری نسبت به لپ تاپ دارد. هرچه پورت بیشتر باشد لوازم جانبی بیشتری را می توان به آن وصل کرد.
  • صفحه کلید و موس و سایر لوازم جانبی
    زمانی که میخواهید یک رایانه رومیزی خریداری نمایید باید هزینه جداگانه ای نیز صرف خرید لوازم جانبی مانند موس، بلندگو، کیبورد و … نمایید. اما با خرید لپ تاپ نیازی به خرید لوازم جانبی نخواهید داشت.

مقالات استوک لند : ترفندهای طلایی برای افزایش سرعت لپ تاپ 

مزایا و معایب لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی

در ادامه لیستی از مزایا و معایب هر کدام از کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ ارائه شده است که به شما برای تصمیم گیری در مورد اینکه لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر کمک می کند.

  • سهولت استفاده و قابلیت اعتماد
    به دلیل اینکه رایانه رومیزی صفحه کلید بزرگ تری نسبت به لپ تاپ دارد تایپ با آن راحت تر و سریع تر انجام می شود. بعلاوه، رایانه رومیزی فضای ذخیره سازی بیشتر و بزرگتری نسبت به لپ تاپ دارد به همین دلیل می توان اطلاعات زیادی را روی آن ذخیره کرد. کامپیوتر رومیزی قابلیت اعتماد بالایی دارد. حتی از آن می توان به عنوان یک سرور برای راه اندازی سایت استفاده کرد. با کامپیوتر رومیزی می توان به راحتی کلاس های آنلاین را برگزار کر. بعلاوه با قابلیت نصب و اجرای برنامه هایی مثل پاورپوینت می توان انواع فایل آموزشی را ارائه نمود.
  • میزان استفاده و داغ شدن سیستم
    از یک کامپیوتر رومیزی می توان ساعت ها استفاده کرد بدون اینکه نگران داغ شدن آن باشید. در مقایسه با اینکه اکثر کاربران با مشکل داغ شدن لپ تاپ خود مواجه می شوند کامپیوترهای رومیزی به دلیل داشتن فن قوی حتی در تابستان نیز به خوبی عمل می کنند و گرمای زیادی تولید نمی کنند.
  • تعمیر و نگهداری
    در صورت انتخاب کامپیوتر برای مدارس باید در نظر داشت که این نوع کامپیوتر نسبت به لپ تاپ به مراقبت بیشتری نیاز دارد. به عنوان مثال، باید روزانه آن را تمیز کنید تا گرد و غبار روی آن ننشیند. در عوض، کامپیوتر رومیزی هزینه نگهداری و تعمیر پایینی نسبت به لپ تاپ دارد. شما می توانید با مراجع به فروشگاه کامپیوتر هر قسمتی از آن را که خراب شده به راحتی تعمیر کنید. اما تعمیر یک لپ تاپ به مراتب سخت تر می باشد.
  • دسترسی به فضای ابری
    در یک کامپیوتر رومیزی می توان اطلاعات را به صورت آنلاین و در فضای ابری نیز ذخیره کرد. در این صورت می توان 24 ساعته به آن داده ها دسترسی داشت و از آنها برای آموزش در مدارس استفاده نمود بدون اینکه نگران حذف آنها باشید.
  • صفحه نمایش
    اگر صفحه نمایش کوچک برای تدریس شما مناسب نباشد به راحتی می توانید مینی کیس برای مدارس تهیه نموده اید را به یک صفحه نمایش بزرگ وصل کنید. کیس ها قابلیت نصب به هر نوع صفحه نمایش با هر سایزی را دارند. به همین دلیل با محدودیت سایز صفحه نمایش مواجه نخواهید شد.
  • سرقت
    از آنجایی که کامپیوتر رومیزی نیاز به حمل ندارد و در یک جای ثابت از آن استفاده می کنید احتمال سرقت آن نیز نسبت به لپ تاپ کمتر است.
  • سرعت انتقال اطلاعات
    سرعت انتقال اطلاعات در کامپیوترهای رمیزی بسیار بالاست و به سرعت می توانید داده های خود را از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر منتقل کنید.
  • قابلیت ارتقا
    شما به راحتی می توان هر قطعه ای از کامپیوتر خود را ارتقا دهید. از رم گرفته تا هارد دیسک، صفحه نمایش، موس، کارت گرافیک، بلندگوها، صفحه کلید و … به راحتی قابل تعویض هستند بدون اینکه نیاز باشد هزینه زیادی برای خرید یک سیستم جدید بپردازید. همچنین می توان نرم افزارهای زیادی را روی مینی کیس برای مدارس نصب کرد که دانش آموزان بتوانند از آنها استفاده کنند و مهارت های خود را بیشتر بسازند.
  • قیمت
    یکی از مهمترین موردی که می توان در رابطه با اینکه لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر به آن اشاره کرد، قیمت خرید کامپیوتر رومیزی است که نسبت به لپ تاپ کمتر است. به همین دلیل اکثر مدارس، ادارات و … ترجیح می دهند از مینی کیس به جای لپ تاپ استفاده کنند.

برای خرید مینی کیس از استوک لند می توانید وارد این صفحه شده تا با قیمت عالی سیستم مناسب مدرسه را تهیه کنید.

معایب کامپیوتر رومیزی نسبت به لپ تاپ

  • تولید صدا
    فن کامپیوتر با چرخش خود باعث خنک سازی سیستم می شود اما در کنار خنک سازی صدایی نیز تولید می کند که این صدا در بیشتر اوقات چندان زیاد نیست اما وقتی فن با مشکلی مواجه شود صدای ان بلند بوده و کمی آزار دهنده است. در عوض لپ تاپ هیچ صدایی تولید نمی کند.
    • حمل و نقل
    کامپیوتر رومیزی نسبت به لپ تاپ بزرگتر است و نمی توان آن را با خود حمل کرد. برای استفاده از آن به یک میز کامپیوتر و جای ثابتی نیاز خواهید داشت. تغییر جهت لپ تاپ و گوشی خیلی آسانتر از کامپیوتر رومیزی است. به راحتی می توان آنها را در هر جهتی قرار داد و از آن استفاده کرد. می توان با خود به هر مکانی حمل کرد اما در رایانه رومیزی تغییر جهت سخت تر خواهد بود.
    • اعتیادآوری
    بازی های اعتیادآوری که روی کامپیوتر رومیزی می توان نصب کرد باعث می شود دانش آموزان به جای یادگیری مطالب آموزشی بیشتر وقت خود را صرف بازی کامپیوتری کنند. بعلاوه، استفاده طولانی مدت از کامپیوتر برای مدارس باعث بروز مشکلاتی مانند کمردرد، گردن درد، خستگی چشم و … می شود. اما میزان اعتیادآوری لپ تاپ نسبت به کامپیوتر رومیزی کمتر است.
    • مصرف برق
    یک رایانه رومیزی از چند بخش تشکیل شده از جمله کیس، مانیتور، بلندگو و سایر لوازم جانبی که هر کدام از این لوازم به طور جداگانه برق مصرف می کنند. یک کیس معمولی حدودا بین 65 تا 250 وات برق مصرف می کند، برق مصرفی مانیتور نیز حدود 20 تا 40 وات، کابل مودم حدود 7 وات و تمام لوازم جانبی دیگر نیز چند وات مصرف برق دارند اما بیشتر لپ تاپ ها حدود 15 تا 60 وات برق مصرف می کنند. بنابراین میزان برق یک کامپیوتر رومیزی بیشتر از میزان برق مصرفی لپ تاپ است.
  • وابستگی به برق منزل
    بر خلاف لپ تاپ که دارای باتری مباشد و بدون برق نیز می توان از آن استفاده کرد، بدون برق نمی توان از کامپیوتر برای مدارس استفاده کرد. اگر مدت زمان زیادی نیز از برق استفاده کنید قبض برق زیادی برایتان خواهد آمد. البته این مورد برای کیس های معمولی صدق می کند. برای مینی کیس ها مصرف برق به دلیل پاور پایین می باشد.
  • نیاز به لوازم جانبی
    برای استفاده از رایانه رومیزی همیشه به موس، کیبورد و لوازم جانبی مثل بلندگو نیاز خواهید داشت.

کامپیوتر های رومیزی برای محیط های آموزشی مناسب ترند یا لپ تاپ؟

اگر قصد دارید یک کامپیوتر یا لپ تاپ را برای محیط آموزشی را دارید و میخواهید بدانید لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر، باید قبل از خرید این موضوع را در نظر داشته باشید که کامپیوتری را خریداری نمایید که بتوان سالها از آن استفاده کرد.

کامپیوتر های رومیزی برای محیط های آموزشی مناسب ترند یا لپ تاپ؟

نیاز به حمل نداشته باشد زیرا در محیط مدارس ممکن است به دلیل بازیگوشی دانش آموزان امکان آسیب دیدن کامپیوتر نیز وجود داشته باشد. بعلاوه، در صورتی که کامپیوتر خراب شد هزینه خرید قطعات آن یا تعویض آن راحت باشد. از طرف دیگر بتوان از آن برای اجرای برنامه های سنگین رشته های مختلف استفاده کرد. بنابراین، با مقایسه یک کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ می توان به این نتیجه رسید که خرید یک رایانه رومیزی برای محیط آموزشی بهتر از خرید لپ تاپ است.

آیا کامپیوتر رومیزی برای بازی مناسب اند یا لپ تاپ؟

بازی کامپیوتری جز جدایی ناپذیری از هر لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی است و می توان روی هر دو نوع کامپیوتر آنها را نصب و اجرا کرد. اما در پاسخ به این سوال که برای بازی لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر میبایست گفت که برای اجرای بازی های گرافیکی باید کامپیوتری خریداری نمایید که از قدرت پردازش، کارت گرافیک، حافظه و Ram بالایی برخوردار باشد. همچنین هنگام اجرای بازی ها یا اجرای برنامه های سنگین طبیعی است که دمای سیستم شما بالاتر برود. بنابراین نه تنها باید از نظر فنی و سخت افزاری قوی باشد بلکه باید سیستم خنک سازی قوی نیز داشته باشد. بنابراین، باید از یک رایانه رومیزی یا لپ تاپ گیمینگ استفاده کنید.

اگر به دنبال مرکز خرید لپ تاپ استوک در تهران میگردی استوک لند در خدمت شماست

جمع بندي لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر

به طور کلی، رایانه رومیزی برای محیط آموزش نسبت به لپ تاپ عملکرد بهتری خواهد داشت. همچنین امکان آسیب دیدن یا خرابی آن نیز کمتر خواهد بود. بنابراین اگر قصد خرید کامپیوتر برای مدارس را دارید و نمی دانید لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر بهتر است به جای لپ تاپ به فکر خرید مینی کیس برای مدارس باشید. زیرا در مقایسه با کیس فضای کمتری نیاز خواهد داشت. از طرف دیگر هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز کمتر خواهد بود.

دسته بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
تماس جهت سفارش و مشاوره رایگان